Välj en sida

Stockholm är det län i landet som har tyngst trafik och högst tempo. Det höga tempot är ibland en faktor till att trafikolyckor sker. På de vältrafikerade vägarna är det av hög vikt att bilbärgare i Stockholm snabbt kan ta sig fram för att hjälpa den strandsatte bilisten.

Olika typer av bärgningsbilar behövs

Ibland skickar man en smidig flakbärgare, medan det vid andra tillfällen kan krävas tungbärgare. Om det går, skickar bärgarna annars en vägservicebil, som är utrustad med grundläggande verktyg och reservdelar, med målet att snabbt reparera bilen så att den kan köras vidare. I Stockholms län finns även landsbygd. Bilbärgare i Stockholm kan behöva skicka flakbärgare till stadens ytterkanter för att till exempel dra upp en traktor eller annat tyngre fordon i terräng. Om det är svåråtkomligt, kan en terrängbärgare behövas för att ta sig fram. Terrängbärgare är mycket kraftfulla, och är anpassade för att göra arbeten i svåra förhållanden.

Många av stadens centralt belägna garage är underjordiska och har mycket lågt i tak. Även vad gäller bredden kan det stundtals vara för utmanande för en vanlig bärgningsbil att ta sig fram. Flera bilbärgare i Stockholm har så kallade garagebärare, som är anpassade för låga takhöjder och för trångt utrymme horisontellt.

Vägservicebilar kan skickas

Som nämnt ovan kan vägservicebilar skickas när man tror att det finns en god möjlighet att göra en snabb reparation av bilen på plats. Det här kan vara särskilt angeläget på E4:an, E18 och andra vägar med hög hastighet och ett kraftigt trafikflöde. Att ha en bil som står stilla i en fil kan innebära livsfara, och det är av hög vikt att man får bilen att rulla så fort som bara är möjligt.

Tufft under vintern

Risker med redan svåra vägförhållanden kan kraftigt förstärkas med ett kraftigt trafikflöde. För ett par år sedan rådde en mycket snöig vinter i Stockholm, med flera avåkningar som följd. En bilbärgare i Upplands Väsby berättade till en lokaltidning att hans firma hade 40 jobb – bara den första dagen under det snöiga vädret. Bland annat sa han att han sov sex timmar på tre dagar.

Kjell-Åke Fransson
Senaste inläggen av Kjell-Åke Fransson (se alla)