Välj en sida

Det är vanligt att man måste föra en körjournal om man kör tjänstebil. Detta måste man för att inte bli skattskyldig eller förlora de förmån man får för att köra tjänstebil. I körjournalen ska det finnas viss information som arbetsgivaren och skatteverket behöver för att säkerställa sig om att bilen används på det sättet som är tillåtet. Det är bra att följa en mall för körjournaler när man skriver ner den för att inte missa något.

Obligatorisk information

Om man kör bilen för mycket privat, längre än tillåtet i tjänsten eller dokumenterar inte allt drivmedel som används blir man beskattad och bilförmånen eller drivmedelsförmånen reduceras. Därför är det väldigt viktigt att man loggar just de uppgifter som handlar om ärende, körsträcka och hur mycket man har tankat.

De obligatoriska delarna utöver ärende, körsträcka och tankning som måste finnas i en körjournal är:

  • Mätarställning – början av året och slutet av året
  • Bilens registreringsnummer samt förare
  • Adresser för resans börja och slut
  • Tid och datum för resans början och slut

Allt ska läggas in i en tabell, det finns exakta mallar och bilder på hur körjournalen ska se ut på internet. När man har fört körjournalen i ett år ska den skickas in till skatteverket för kontroll.

Elektroniska och manuella körjournaler

Vad den elektroniska och manuella körjournalen ska innehålla är exakt samma punkter, det enda som skiljer dem åt är hur de skrivs ner. Den elektroniska körjournalen skriver automatiskt in körsträckan, tiden och drivmedelförbrukningen medan man måste skriva in allt för hand om man väljer att ha en manuell körjournal. En annan skillnad mellan de två körjournalerna är att den elektroniska körjournalen är mer trovärdig än den manuella eftersom den elektroniska körjournalen glömmer aldrig att dokumentera samt att den har mer exakta siffror. I och med att den är mer pålitlig än en människa så brukar skatteverket och arbetsgivaren sällan komplettera eller ifrågasätta körjournalen. Däremot ska man då och då föra över informationen från den elektroniska körjournalen till en dator för att kontroll. Då är det bra att använda en mall för körjournaler så man inte glömmer någon punkt samt följer den önskade strukturen.

Fritjof Ek
Senaste inläggen av Fritjof Ek (se alla)