Att köra moped kan för vissa innebära att cruisa genom stan med vinden vinandes i håret, med främsta syftet att ta dig fram i trafiken, med den extra njutningen av själva körandet såklart. Andra som kanske inte rör sig främst i den något röriga stadstrafiken, kanske önskar sig en moped med en något snabbare hastighet. Som de flesta känner till, går detta ju faktiskt att ordna, även fast det inte är tillåtet att köra snabbare än 45 km/h på en moped. Enligt svensk lag finns det därför vissa föreskrifter för hur detta får och inte får gå till.

Vad innebär det att trimma mopeden?

Att trimma mopeden gör att du manipulerar mopedens förmåga till maximala hastighet. Som du säkert förstår är det lite svårt att ta det lugnt i svängarna med denna extra förmåga. Trimningen kan fixas genom olika tekniker på bland annat effektröret, förgasaren och annat. Här finns bra mopeddelar och mopedtrim. I och med att mopeden har ändrats från sina grundläggande säkra förutsättningar, gör detta att trimmade mopeder inte är lika schyssta att köra på allmän väg längre. Tänk på vad som gäller för dig! Du vill inte bli av med rätten till din frihet på vägarna. Så vad kan det bli för konsekvenser?

  • Beslagtagen moped för att göra teknisk undersökning
  • Beslagtaget cylinderör
  • Böter för olovlig körning på runt 1500 SEK
  • Du hamnar i brottsregistret för olovlig körning
  • Din körkortslämp kan skjutas upp

Vad är bra att tänka på

Om du köper en moped i andra hand, så rekommenderas att provköra den först för att vara säker på att den inte är trimmad. Det är nog det tråkigaste sättet att råka ut för de dåliga sakerna nämna ovan – utan att ens göra det medvetet. Så se upp och gör lite extra kollar! Åter igen – kom ihåg att du förlorar rätten att köra på allmän väg med en trimmad moped. Se till att få en bra förarutbildning innan du börjar köra moped. Det är viktigt för att du ska hålla dig i ett stycke under dina år på vägen! Säkerheten först!