5 vanliga nybörjarmisstag inom cyklingen

Det finns vissa misstag som nästan alla nybörjare verkar göra. Genom att känna till dessa kan du enklare undvika att själv göra dem. Här berättar vi om de nybörjarmisstag som du helst vill undvika att göra när du börjar cykla på en mer seriös nivå:

  • Att köpa den dyraste utrustningen. Fina cykelkomponenter gör dig inte till en bättre cyklist. Det som spelar större roll är hur väl du tar hand om din utrustning och att du faktiskt använder den. Den snyggaste cykeln som finns har en ren kedja och tejp på styret men en väl använd sadel. Billiga cyklar modell hybridcykel kommer ta dig långt oavsett vad den kostar.
  • Att gå ut för hårt. Det är roligt att cykla snabbt men inte särskilt roligt att få slut på energi mitt ute i ingenstans. Använd istället den första tredjedelen av cykelturen till att värma upp, nästa tredjedel till att hitta en bra rytm och den sista tredjedelen till att cykla så snabbt du orkar. Genom att använda dig av denna strategi slipper du gå på pumpen efter halva träningspasset och du lär dig dessutom att öka takten när du redan är trött.
  • Att inte tillföra kroppen tillräckligt mycket energi. Du bör äta innan du blir hungrig och dricka innan du blir törstig. Om din cykeltur planeras vara i mer än en timme bör du därför dricka ungefär var 10:e minut och äta lite av dina tilltugg var 15:e minut. Varje timme bör du göra slut på en energibar och en flaska vatten.
  • Att bryta mot reglerna för cykling i klunga. Det finns ett visst sätt på vilket du förväntas cykla i klunga, men som nybörjare känner du ofta inte till de oskrivna reglerna innan dina medcyklister börjar skrika åt dig. Om du inte cyklat i grupp tidigare bör du hålla dig längre bak och iaktta vad som händer. Du bör dock inte vara rädd att be en annan cyklist om hjälp eller dra dig för att ställa frågor.
  • Att tro du kan allt. Nybörjar har ofta en för stor tro på sig själva, särskilt om de har varit framgångsrika inom någon annan sport. Tänk dock på att cykling är en mer komplicerad sport.